Det er forskjell på sex-appeal og «sex-only appeal». Det skal helst være en sammenheng mellom andre sider ved seksualiteten og sex. Noen kommersialiserte innslag i samfunnskulturen bryter sammenhengen.
Nærmere om dette skriver Karin Sveen i en artikkel Dag og Tid i anledning 8. mars. Det er unge jenter og kommersielle krefters påvirkning av deres selvbilde det dreier seg om. Hun refererer en psykolog-rapport fra USA: «Psykologane bed foreldre, skule og helsetilsette gripa inn, og særleg viktig er det å gje jentene opplæring i å vurdera media kritisk.»
Denne gangen dreier det seg altså om unge jenter. Hvordan mediene påvirker gutters og menns selvbilde, f eks i Norge, er også verd undersøkelse og ettertanke, etter vår mening. Felles for begge kjønn er imidlertid at det som kommer gjennom mediene og ellers pågår i samfunnskulturen er viktig. Det er ikke bare lover og offentlige tiltak som har kjønnspolitisk betydning.
Artikkelen tar for øvrig utgangspunkt i sosiale skiller i kvinnebevegelsen, og veksling mellom solidaritet og mangel på det samme, mellom kvinner.