Hvis gutter blir liggende etter i skolen? Da må det være noe galt med skolen. Eller med barnehagen. Eller med pensum, er de bekymrede svarene. Gutters blir slått av jentene, også i matte! Slik refererer journalist Marie Rein Bore i Aftenbladet (Stavanger) ting som skjer i skolen og typiske reaksjoner på dette. Hun fortsetter: Men er det nødvendigvis et problem om jenter er flinkere enn gutter? Kanskje de rett og slett er flinkere? Med forfatterens velvillige tillatelse gjengir vi hennes artikkel.
Fysisk er jenter på mange måter det sterke kjønnet. Når det gjelder premature barn som er født før uke 28 i svangerskapet, er det en klar fordel å være jente, Gutter er også mer sårbare i nyfødtperioden, og utsetter seg ofte for mer risikofylt adferd senere i livet. Både det sosiale presset og kjønnshormonet testosteron bidrar til dette. Menn lever kortere, er mer mottagelige for infeksjoner og har mindre sjanse for å bli friske av sykdommer.
Jo, gutter blir etter hvert større enn jenter, og gutter får etter hvert mer muskler. Det var viktig før, og ga gutter et overtak og menn jobber i i tungt arbeid ute på åkeren, eller i skogen.
Men hvem trenger store muskler i disse dager, hvis man ikke har lyst til å konkurrere i bodybuilding. Menns store muskler, menns hår på bryst og rygg, er en genetisk arv fra en fjern fortid. Den tiden da menn jaktet ute i all slags kaldvær i dagevis for å nedlegge et bytte. Byttet dro han så hjem til hulen, der kvinnen satt stillferdig og puslet med unger og sanket litt forsiktig bær og nøtter. Da trengtes mannens styrkefortrinn. Men ikke nå, der de viktigste musklene sitter i fingrer slik at de kan fly fort over pc-tastaturet.
Muskler er definitivt ute på catwalken der dagens menn viser fram klær og seg selv. Hår på ryggen og hår på brystet er like definitivt ute. Hudpleiesalonger tjener gode penger på å fjerne uønsket kroppshår hos menn.
I tusenvis av år har kvinnen blitt regnet som det svake kjønnet. Urkirken tvilte til og med på om hun hadde sjel. Lenge hadde mattebøker oppgaver som jenter ikke trengte å løse. Matte lå jo ikke for jenter, men de var jo så søte når de smilte. Det kongelige universitet i Oslo var lenge stengt for jenter til. Kvinnelige prester var utenkelig før langt ut på 1900-tallet.
Var skole, kirke og samfunn bekymret fordi kvinner angivelig var det svake kjønnet? Nei, i liten grad. Forstandige og velhavende foreldre sendte sønnene til universitetet for at de skulle få seg en god utdannelse. Jentene fikk husmorskole, eller fikk beskjed om at de måtte stelle hjemme hos mor og far. Slik var det. Likestilling for jenter og kvinner ble ikke huiet fram av et bekymret samfunn. Likestilling ble kjempet fram, og man er ikke i mål ennå.
Men når det nå viser seg at gutter i snitt gjør det litt dårligere enn jenter på skolen, er bekymringen unison. Hele pakken av samfunnsforklaringer blir servert.
Forklaring på forklaring: Det er for mange kvinnelig ansatte i barnehagene, guttene får ikke mulighet til å utfolde seg slik gutter kan, og det hemmer dem. Ja, og så er det for mange kvinnelige lærere i skolen. Og de synes det faktisk er greiere med jenter som sitter sånn noenlunde stille og gjøre skoleoppgavene sine, enn gutter som helst vil løpe rundt og turne i gardinstangen. Og så blir guttene slik de er fordi de blir oppdratt av mødre fordi pappaene er borte vekk eller sitter på et viktig møte og kan ikke komme hjem før etter leggetid.
Joda, jeg er enig at ting bør endres. Dagens barnehager har ofte altfor små og tustete utearealer. Verken gutter eller jenter får utfolde seg nok fysisk.
Og ja, det bør bli flere mannlige lærere i skolen, større rom for fysisk utfoldelse, mer uteaktivitet og gym der barn kan herje såpass mye at de synes det er godt å sitte i ro når matteleksen skal gjennomgås.
Og, ja, jeg synes det er en uting at for mange gutter blir sendt av gårde for å bli utredet om herjingen deres kan skyldes ADHD, når det sannsynligvis i en del tilfeller bare er kroppslig virketrang som ikke får utfolde seg nok.
Og, ja, jeg synes videregående skal gi langt flere praktiske alternativ til de som er teorileie og skoleleie. Mye av yrkesopplæringen har blitt for teoretisk.
Gutter og jenter er sannsynligvis like glupe og forstandige. At gutter eventuelt er noe mindre skoleflinke, må ikke gjøre dem til annenrangs borgere, slik kvinner ble sett på i århundrer. Men hvis det nå kanskje, kanskje, kanskje skulle være slik at jenter er litt mer skoleflinke enn guttene, så burde jo samfunnet kunne leve med det. Gutter må jo ikke være best.
Av frykt for å gjøre gutter til skoletapere må man i hvert fall ikke snu opp ned på skolen for å tekkes urolige gutters behov. Det må ikke bli slik at man nedvurderer evner til å sitte stille og faktisk jobbe med en oppgave. Man må ikke fnyse foraktelig av stillferdige leker som puslespill og perling. Faktisk er det slik at på de fleste arbeidsplassene setter både ledelse og kollegaer stort sett mest pris på de som sitter der rimelig stille og gjør jobben sin. Og de fleste jobber krever en del stillferdig konsentrasjon for å bli gjort bra. Skolens krav til rimelig stillferdig jobbing er gode krav. Disse kravene må ikke kastes i den pedagogiske søplekassen fordi en del, primært gutter, strever med å innordne seg disse kravene.
Det må ikke bli slik at man nedvurderer evnen til å sitte stille og faktisk jobbe med en oppgave.
Artikkelen er opprinnelig publisert i Aftenbladet 3/11-2011.
‘Både det sosiale presset og kjønnshormonet testosteron bidrar til dette. ‘
Maskuline kvinner opplever også sosialt press og produserer også kjønnshormon som resulterer i mer «mandige» egenskaper.
«Menns store muskler, menns hår på bryst og rygg, er en genetisk arv fra en fjern fortid. Den tiden da menn jaktet ute i all slags kaldvær i dagevis for å nedlegge et bytte. Byttet dro han så hjem til hulen, der kvinnen satt stillferdig og puslet med unger og sanket litt forsiktig bær og nøtter. Da trengtes mannens styrkefortrinn.»
Det Abrahamittiske er konstruert. Menneskeprimater av hokjønn har ofte større muskler enn Menneskeprimater av hankjønn. Spesiellt tendensiøst er det da forholdet er germanere og asiatere. Mange han-individ hos Homo Sapiens har til enhver tid ikke fått særlig mye kroppshår (hun-individ får også kroppshår, så mye at hårfjerningsprodukter er blitt normalt), vært glad i pynte seg, samt farge håret med sterk lut, sanket bær, stelt og passet barn (mange han-individ gjør dette også hos andre dyregrupper enn mennesket) og kvinner har drept bytter, vært soldater (se vikinggraver) og beskyttet hus og hjem. Så egenskapene du prøver å knytte til et bestemt kjønnsorgan oppstår hos begge kjønn. Undertrykking av feminine menn og maskuline kvinner derimot, er et kulturellt fenomen.