BILEN

Bilen er den moderne mannens hest. Transportmiddelet bringer ham dit han vil, og ikke bare dit han må, for eksempel til jobben. Bilen er hans trofaste venn. Om alt annet slår feil, har han i alle fall bilen.

Velstående menn holder seg også med en liten elektrobil ved siden av. Å ha en slik, gir et miljøvennlig inntrykk. Elektrobilen gjør inntrykk på kvinner, som er mer miljøvennlige i sine hjerter og mer villige til å tilpasse seg samfunnets ideologiske hovedstrøm. Toppen er å ha en Tesla. Da har man både ordentlig bil og miljøvennlig bil i ett.

Internasjonalt

Bilen er et must i USA. I mannsfilmen «Gran Torino» fra 2008 ser man hvordan filmens unge helt møtes av vantro arbeidskamerater når han må ta bussen for å komme på jobb. Filmen har også en eldre helt, en seniorhelt, som spilles av Clint Eastwood. Seniorhelten viser i løpet av filmen den yngre, og ikke minst oss tilskuere, hva det vil si å være mann. Mot slutten av filmen dør seniorhelten. Han dør i kamp for rettferd – riktignok er han også dødssyk, så offeret er begrenset. Da viser det seg at han omtenksomt har testamentert sin spesielle bil, en Ford av typen Gran Torino, til sin unge etterfølger.

Med bilen og evnen til å være mann er det viktigste overdratt til neste generasjon. I Norge er bil dyrt på grunn av de høye bilavgiftene. At menn i Norge finner seg i dette, er ikke uttrykk for en sterk stilling. De dyre bilene er også et uttrykk for den skjerpede klassedelingen som finner sted mellom menn sammenliknet med kvinner. Fra et visst inntektsnivå er ikke lenger avgiftene så tyngende, og for menn av denne klassen blir de dyre bilene faktisk en måte å holde avstand til andre menn på. Sosialdemokratiet har her med sin avgifts- og utjevningspolitikk effekt bare innenfor sin egen klasse.

Menn av arbeiderklassen har likevel kunnet kompensere ved hjelp av kameraters og egen kyndig innsats under panseret. Med rett stell har en gammel Volvo eller Mercedes nesten kunnet vare evig. Men med forandringen av bilen til et elektronisk vidunder og gåte blir panseret stengt for amatører. De mennene som berøres av dette, må finne en annen løsning.

Vi kan også sammenligne med Tyskland. I Tyskland er bilen som utgangspunkt om mulige enda mer selvfølgelig enn i USA, og for øvrig mer fornuftig. Folkevognen (VW) kommer som kjent fra Tyskland. Men til tross for den fornuftige VW er bilen også i Tyskland under press. Den grønne bevegelsen står sterkt, og disse vil ha bilene vekk, særlig bensinbilene. Elektrifiseringen går likevel tregt fordi strøm og elektrobil er relativt dyrt, og Teslaen er i sammenligning med bensinbiler i Tyskland svindyr. Uansett biltype kan alle nyte motorveier frie for bompenger og sågar med fri fart. Også det sistnevnte skulle nok gjerne de grønne sett annerledes, men å innføre bompenger og fartsgrense for bil i Tyskland, ville være like populært som å innføre bompenger og fartsgrense  for skiløping i Norge. Både i Tyskland og Norge sier bilens vilkår noe om mannens stilling i de respektive land.

For kvinner

Høydepunktet for en mann når det gjelder anvendelse av møysommelig opparbeidede ressurser, kommer når han kan invitere en kvinne til å nyte godt av disse. Så også når det gjelder bilen. Og kvinner lar seg gjerne kjøre, også kvinner som av miljøgrunner er prinsipielt skeptiske til bil. Selv single kvinner som har egen bil, lar seg mer enn gjerne kjøre av den rette mannen.

Single kvinner har gjerne en liten Renault Clio, den ideelle bil for henne og hennes venninner (inntil hun finner en passende mann). Bilens navn kan assosieres med «klitoris». Kvinner som heller vil kjøre selv og la mannen sitte på, er enten mannhaftige, usikre eller opptatt av å gjøre det politisk korrekte. Når mannen sitter på, er han enten offer for de nevnte tilbøyelighetene hos kvinnen, eller han har gjennomskuet det hele og arbeider systematisk med sikte på en forandring. Det han prøver å oppnå, er den tillit hos kvinnen som skal til for å jekke ut hennes nevnte tilbøyeligheter. Når dette målet nås, smyger kvinnen seg glad og lettet over på hans høyre side.

Bilens og mannens framtid

Slik hesten ikke varte evig, vil neppe heller personbilen gjøre det. Med elektronisk navigasjon har mannens spesielle evne til selv å navigere allerede mistet betydning. Med videre automatisering vil bilene snart kjøre av seg selv, og da vil ingen lenger trenge egen personbil. Bussen, drosjen og privatbilen vil gå opp i en høyere enhet: kollektivbilen. Mannen og kvinnen vil sitte sammen i baksetet med herr og fru Google i førersetet.

Mannen må da begi seg på leting etter noe nytt for å utfolde sin individualitet, eller kanskje vil han gå tilbake til sykkelen. Kjør bil mens du kan!

AB

Vi vil set­te eks­tra pris på en til­bake­mel­ding på den­ne artik­ke­len. Bruk kom­men­tar­fel­tet eller skriv til: redak­sjon AT maskulinist.no. Vi behand­ler hen­ven­del­ser på e-post kon­fi­den­si­elt hvis du øns­ker det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.