Sex-only appeal

Det er forskjell på sex-appeal og «sex-only appeal». Det skal helst være en sammenheng mellom andre sider ved seksualiteten og sex. Noen kommersialiserte innslag i samfunnskulturen bryter sammenhengen.

Nærmere om dette skriver Karin Sveen i en artikkel Dag og Tid i anledning 8. mars. Det er unge jenter og kommersielle krefters påvirkning av deres selvbilde det dreier seg om. Hun refererer en psykolog-rapport fra USA: «Psykologane bed foreldre, skule og helsetilsette gripa inn, og særleg viktig er det å gje jentene opplæring i å vurdera media kritisk.»

Denne gangen dreier det seg altså om unge jenter. Hvordan mediene påvirker gutters og menns selvbilde, f eks i Norge, er også verd undersøkelse og ettertanke, etter vår mening. Felles for begge kjønn er imidlertid at det som kommer gjennom mediene og ellers pågår i samfunnskulturen er viktig. Det er ikke bare lover og offentlige tiltak som har kjønnspolitisk betydning.

Artikkelen tar for øvrig utgangspunkt i sosiale skiller i kvinnebevegelsen, og veksling mellom solidaritet og mangel på det samme, mellom kvinner.

Les artikkelen

  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
Dette innlegget ble publisert i Tema kvinner. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *