Utdanning skreddersydd for kvinner

Av Rune Bård Hansen, politimester i Vestfold

I 2013 utgjorde de kvinnelige kandidatene flertall på nær sagt samtlige studier på Universitetet i Oslo. På medisin 76 prosent, på juss 73 prosent, på odontologi 80 prosent, på teologi 70 prosent, på samfunnsvitenskap 67 prosent og på humaniora 64 prosent.  Det er bare på det matematisk-naturvitenskapelige fakultet at «hele» 57 prosent av nye kandidater er menn.

Endringen på få år er oppsiktsvekkende. En viktig årsaksfaktor er etter mitt syn at vårt utdanningssystem fra midten av 1970-tallet har blitt skreddersydd jentenes behov. Kommentarer av typen «gutta må skjerpe seg», som flere politikere har kommet med, er alt for lettvint. Hvis det var så enkelt, kunne jentene ha skjerpet seg på 1950-tallet da bare  forsvinnende få  akademiske kandidater var kvinner. Utviklingen vil over tid medføre samfunnsmessige ringvirkninger som knapt noen har vært interessert i å analysere. Tusenvis av norske ungdommer fratas hvert år reelle valgmuligheter utelukkende av en grunn: de er gutter. Dagens unge menn er tragisk nok utsatt for samme type strukturell kjønnsdiskriminering som før rammet kvinner.

Innlegget er også trykket i VG 8-9/10-14

Les også:

Skoleflink hele livet?

Piratpartiet – et mannsopprør?

  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
Dette innlegget ble publisert i Kjønnsbalanse og-rettferd. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Utdanning skreddersydd for kvinner

  1. Jan Olav sier:

    Det er et interessant og viktig tema som Rune Bård Hansen tar opp. Lesere av denne siden vil kanskje være interessert i et møte MannsForum arrangerer om nettop dette temaet:

    GJØR SKOLEN GUTTENE TIL TAPERE?
    MannsForum arrangerer debattmøte i anledning Mannsdagen og deler ut Mannsprisen for 2014.
    Sted: Kjelleren, Litteraturhuset, Oslo /Tid: Onsdag 19.11. kl 1800-2100

    Møtetema: Hvorfor gjør gutter det dårligere i grunnskolen enn jenter? Hvorfor tar dobbelt så mange kvinner som menn høyere utdanning? Hvorfor benyttes ikke Likestillingslovens muligheter til å bedre kjønnsbalansen i skolen og høyere utdanning? Hvorfor er det så taust om kjønnsubalansen i skolen? Vil gutter og unge menns underprestasjoner på skolen og i høyere utdanning kunne få negative konsekvenser for velferdsstatens fremtid?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *